dinsdag 7 september 2010

Het was me al eerder opgevallen, direct na de vakantie begint het circus van beurzen, evenementen, seminars, congressen, workshops en cursussen weer. Dit jaar nam ik me voor daar eens iets mee te doen. En dat heb ik geweten! Als je wilt kun je echt dagelijks naar een evenement en kom je aan het maken van productieve fotografie-uren niet meer toe!

Dus moet je keuzes maken. Een van de evenementen waar ik naar toe ging (en actief aan deelnam) was een beurs die georganiseerd werd door de plaatselijke bedrijvenkring. Zeer geslaagd! Ik richtte er samen met collega fotograaf Martin Hogeboom een kleurrijke fotografiehoek in die veel aanloop kreeg en ook daadwerkelijk aanmeldingen voor de workshops opleverde.


Dat onze stand zoveel aandacht kreeg, kwam voornamelijk door de foto's die we opgehangen hadden. De vraag "Hoe heb je dat gemaakt?" werd keer op keer gesteld en geeft de interesse van mensen in beeld goed weer. Zelf hoef je dan weinig meer te doen dat antwoord te geven op vragen en je enthousiasme voor het fotograferen over te brengen.

Verder was ik aanwezig bij de uitreiking van de subsidiegelden uit het Cooperatiefonds van de Rabobank. Als organisatoren van het Fotofestival Epe kregen we tijdens deze bijeenkomst een cheque van 500 euro uitgereikt. En daar waren we natuurlijk hartstikke blij mee.


Het rare aan deze bijeenkomst was wel dat de Rabobank deze bijeenkomsten als stukje PR wil gebruiken, maar dat er maar drie kwartier uitgetrokken werd voor 30 uitreikingen van cheques plus bijbehorende praatjes. Lopende band werk dus en zeer onpersoonlijk. Dat is toch niet wat de Rabobank uit wil stralen? Na afloop moesten gelijk de groepsfoto's gemaakt worden. Weer een gemiste kans volgens mij: in plaats van als communicatieafdeling van de Rabobank na te denken over hoe deze groepsfoto's qua sfeer te laten passen bij de uitstraling die de Rabobank nastreeft, werden zeer standaard groepsfoto's gemaakt. Mijn handen jeuken dan wel op zo'n moment!


Dat brengt me op de laatste bijeenkomst waar ik bij aanwezig was. Een ondernemersbijeenkomst waar men iets vertelde over de invloed van beeld op communicatie. Mooi onderwerp, niet echt overtuigend gebracht. Wel leerzaam voor mij was dat er bijna geen ondernemer in de zaal zat die zich bewust was van de invloed foto's op een website of in een folder. Kunnen we daar als fotografen niet eens een gezamenlijke marketingcampagne op loslaten ;-)?

Een paar opmerkingen die ik in het publiek hoorde:
"Goh, dat je met één foto zoveel sfeer en emotie over kunt brengen!"
"Nooit aan gedacht om met een attribuut op de foto te gaan"
"Leuk idee zo'n moodboard. Eigenlijk nooit goed nagedacht over wat ik over wil brengen op de klant merk ik nu. Niet erg effectief bezig geweest met die website dus"
"Heb me nooit zo gerealiseerd dat ik veel meer geld uitgeef aan een tekstschijver dan aan een fotograaf, terwijl het effect van tekst dus veel kleiner is dan van een foto"

Wat een kansen voor ons als fotografen!

1 opmerking:

  1. ik was daar al achter. Een eigenbedrijf in het maken van nieuwbouw boten, zet maar een DVDtje aan en de mannen blijven wel hangen om te kijken hoe alles in elkaar gemaakt wordt. Ik heb voor mijn mannetje al veel geld verdiend om de foto's te maken voor de beurs. Wat een goed idee om daar in mee te draaien. Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen