zondag 12 september 2010

Witbalansconversie, een leuk speeltje!

Iedere keer hoorde ik het weer: "Waarom richt je je toch alleen natuurfotografie? Zonde!" Als je dat keer op keer hoort, ga je er op gegeven moment zelf in geloven. En dus breidde ik mijn activiteiten uit van alleen natuurfotografie naar 'fotografie op locatie' in het algemeen. Daarbij merkte ik dat ik veel vaker dan bij natuurfotografie aanvullend licht nodig had. Dus ga ik tegenwoordig op pad met flitsers. Geen studioflitsers, maar reportageflitsers. Los van de camera en aangestuurd via een Yongnuo triggersetje.

In het begin was ik net zoals zovelen erg huiverig voor het gebruik van flitsers vanwege alle theoretische ballast over bijvoorbeeld richtgetallen die ik nog met me meedroeg. Dankzij een aantal workshops over strobist fotografie trek ik me hier nu helemaal niets meer van aan. Ik zet alles lekker op handmatig! Hoe ga ik dan vervolgens te werk?

Ik zet de camera om te beginnen op ISO 200. Zowel de camera als de flitsers zet ik op de M(anuele) stand en de flitsers om te beginnen op een flitssterkte van 1/64. De flitsers worden vervolgens met een ontvanger op een statiefje gezet, eventueel met een parapluutje ervoor. Op de flitsschoen van de camera komt een zendertje wat de ontvanger onder de flitser aanstuurt.

De persoon die op de foto gezet wil worden zet ik tegen een lichte achtergrond (gezicht in het donker zodat straks alleen het flitslicht van invloed is op de uitlichting van het protret). Hoeveel van het omgevingslicht ik mee wil laten spelen in de foto regel ik via de camera met de sluitertijd, hoeveel invloed het flitslicht heeft regel ik vervolgens met het diafragma of op de flitser zelf.

Stel nu dat ik fotografeer in een omgeving waar gloeilampen branden. Die geven geel licht (2650 graden Kelvin). Om in de foto een evenwichtige kleurbalans te krijgen zet ik een geelfilter op de flitser (die van nature veel blauwer licht (5500 graden Kelvin) geeft dan een gloeilamp), zodat de flitser dezelfde kleur licht geeft als de gloeilampen. Door de witbalansinstelling op mijn camera nu op 2650 graden Kelvin of op Gloeilamp te zetten, kan ik ervoor zorgen dat alles er qua kleur neutraal uit ziet. Eventueel kun je nog een grijskaart meefotograferen zodat straks in de RAW-converter alles echt neutraal van kleur te krijgen is.



Het werken met filters op de flitser en het varieren van de witbalans biedt veel creatieve mogelijkheden! Als je bijvoorbeeld bij daglicht fotografeert, op de flitser een geel filter plaatst en de witbalans afstelt op de kleur die nu uit de flitser komt (op 2650 graden Kelvin of goeilamp in dit geval dus), wordt het onderwerp neutraal van kleur. Maar het deel van de foto dat niet verlicht wordt door de flitser zal de tegenoverliggende kleur op de kleurencirkel krijgen, in dit geval blauw! Dit effect wordt colorshifting of in goed Nederlands witbalansconversie genoemd.


Nog gekker kun je het maken door op de flitser een roodfilter te plaatsen en de witbalans gewoon op gloeilamp te laten staan (of 2650 graden Kelvin), niet te corrigeren voor rood dus.

Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. leuk om mee te experimenteren en het levert nog een nieuwe Avatar op ook ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten