zondag 6 november 2011

Herfstfotografie

De herfst is natuurlijk een van de mooiste seizoenen om natuurfoto's te maken. Maar waar moet je allemaal om denken? Een aantal tips.








1. Zet de witbalans eens op bewolkt. Geel gekleurd blad komt dan veel beter uit! Doe dit alleen als er niet ook blauwe lucht op de foto komt. Die wordt namelijk met de witbalans op bewolkt ook geler. De mooie blauwe kleur verdwijnt daarmee.



2. Gebruik een polarisatiefilter. Daarmee verdwijnen de reflecties van (natte) bladeren en worden de kleuren veel dieper. Daarnaast helpt het tegen het strooilicht van de nu laag staande zon.



3. Zet de kleurruimte op AdobeRGB. AdobeRGB heeft een groter bereik en legt daardoor de rode en gele herfstkleuren beter vast. Fotografeer dan wel in 16 bits om vloeiende kleurovergangen te behouden. Laat je de foto's afdrukken bij een afdrukcentrale die geen AdobeRGB aan kan (de meeste)? Zet de foto dan na bewerking weer om in sRGB, 8 bits. Dan blijven de kleuren nagenoeg gelijk omdat andere kleurnummers aan de kleuren gehangen worden. Erg technisch verhaal (zal er binnenkort een apart blog aan wijden), maar het werkt wel! Laat je de kleuren in AdobeRGB staan, dan is het risico dat de kleuren er op de afdruk fletser uit zien dan op het beeldscherm.



4. Na een heldere nacht met lage temperaturen is er 's ochtends vaak mist. Erg sfeervol. Vroeg op dus!



5. Vergeet in de herfst ook niet de paddenstoelen te fotograferen!

5 opmerkingen:

  1. Goede tips!

    Vind trouwens de zandverstuivingsfoto erg fraai! Goed gezien.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Liesbeth, ik ben een amateur fotograafje en fotograaf liefst tijdens onze reizen en onze wandelingen. Daar ik best wat goede tips kan gebruiken ben ik jouw blog gaan volgen, zier er heel interessant uit. Alleen vind ik niet hoe ik jouw foto's kan bekijken. Ik zie enkel een driehoek met uitroepingsteken in. Help je me op weg, want ik ben heel benieuwd! Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hilde, nadat ik een account aanmaakte op Google+, zijn alle foto's van Blogger verdwenen. Die twee blijken niet samen te gaan. Meest vervelend is dat dit volgens de Google helpdesk niet terug te draaien is, alle foto's moeten opnieuw geupload worden! Dat is een hele klus. Tot die tijd kun je mijn artikelen lezen op www.photofacts.nl. Daar staan ze niet allemaal op, maar wel de meeste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een aparte en mooie paddenstoelenfoto bij de zandverstuiving. Heeft iets surrealistisch voor mij. Dat heb je heel knap gezien. Het blog is verder ook erg goed en zal ik zeker gaan volgen.

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen