donderdag 7 juli 2011





Ik houd erg van experimenteren in de fotografie. Bewust overbelichten, (bewegings)onscherpte, aansnijden van onderwerpen, inflitsen, indirect fotograferen, etc. Het experimenteren zorgt ervoor dat ik minder de neiging heb om foto's waar ik veel complimenten over krijg te blijven herhalen. Experimenteren houd me scherp en creatief.

Een paar voorbeelden:

1. Onscherpte en zeer laag standpunt:




Door een laag standpunt (camera op de grond) en een groot diafragma te gebruiken, ontstaat een impressionistisch beeld. Voor mij een uitgangspunt om nog eens verder op voort te borduren.

2. Indirect fotograferen. Waarmee ik bedoel niet het onderwerp zelf te fotograferen meer diens schaduw, spiegelbeeld of silhouet.

Schaduwen op de grond of op b.v. muren heb ik al vaak gefotografeerd. Hetzelfde geldt voor spiegelingen. Dit keer wil ik daarom het onderwerp meer als silhouet in beeld brengen. Na wat experimenten met Lelietjes van Dalen bij ondergaande zon, ben ik niet tevreden. Het blijven teveel de standaard plaatjes die je wel vaker van deze bloemetjes ziet. Dan opeens zie ik een bloemetje achter z'n eigen bladeren staan. Dat is het dus! Soms brengt de plek waar je fotografeert je op ideeën die je zelf niet bedacht zou hebben.

3. Inflitsen of verlichten met een zaklamp (lightpainting)



Al eerder schreef ik een blog over het toepassen van de strobisttechniek bij natuurfotografie: http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/natuurfotografie/strobist_bij_natuurfotografie.asp.
Inmiddels heb ik meerdere bomen op deze manier gefotografeerd, maar ik kon het niet laten om tijdens de vakantie toch ook het experiment met zonnebloemen aan te gaan. En dat gebeurt dan soms: tegenvallende resultaten. Mede omdat we, ondanks de DEET en aangepaste kleding (lange broek en lange mouwen), helemaal opgevreten werden door de muggen...... Dat doen we dus nog een keer over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten