zaterdag 20 april 2013

Een bijzondere les....

Een voormalig fotografiecursist van me vraagt feedback op de foto's die hij, na overleg met z'n marketingafdeling, voor z'n bedrijf maakte. Met het verzoek om daarbij behalve m'n fotografische, ook m'n bedrijfskundige pet op te zetten. Hieronder hoe het verder ging.....

De foto's zijn bedoeld voor de website en de brochures van zijn bedrijf. Het eerste wat opvalt is dat er bijna geen mensen op de foto's staan. Terwijl die het werk doen! Bedrijven schromen vaak om medeewerkers op de foto te zetten omdat de foto's onbruikbaar worden als iemand uit dienst gaat. Nou is dat natuurlijk niet altijd zo, maar er zit wat in. Toch kun je ook in dit geval wel mensen laten zien op je foto's. Neem bijvoorbeeld een foto van alleen de handen, of fotografeer iemand die al 30 jaar bij het bedrijf werkt! Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen. Alleen foto's van het gebouw of de machines zal potentiĆ«le klanten niet over de streep trekken om zaken met dit bedrijf te gaan doen. En dat is toch waar het om gaat bij dit soort fotografie!

Je ziet dit veel vaker gebeuren. Let er maar eens op als je weer folders in de bus krijgt. Welke foto's halen jou over om iets te kopen bij dit specifieke bedrijf? Meestal zal dat niet de gefotografeerde rij bedrijfsbusjes zijn....

Iets anders wat opvalt aan de foto's is dat de lopende banden leeg zijn en stil staan. Terwijl de klanten van dit bedrijf vragen om snelle levering, liever vandaag dan morgen. Dat matcht natuurlijk niet met een stilstaande lopende band. Hoe dan wel de fabriek zo in beeld brengen dat het voor de klant duidelijk is dat hij echt bij dit bedrijf moet zijn voor een snelle levering? We fotograferen de band met een lange sluitertijd terwijl hij loopt en zorgen ervoor dat er een operator in beeld staat. Zo is te zien dat het bedrijf aan het werk is voor de klant!


Als ik vervolgens vraag wat dit bedrijf anders maakt dan andere bedrijven, vertelt de directeur dat de klanten behalve de snelle levering, onder andere ook de kwaliteit van de producten zeer waarderen. Dus gaan we richting laboratorium, waar allerlei innovaties bedacht worden en de kwaliteit van het greeed product continu gecontroleerd wordt. En wederom: we zetten een mens op de foto i.p.v. bijvoorbeeld een weegschaaltje. 


Hoe we deze fotosessie in het vat goten? Na de eerste feedback ronde vroeg deze cursist me om hem een priveles fotografie te geven bij z'n eigen bedrijf. Nu geef ik natuurlijk vaker privelessen en fotografeer ik dagelijks voor bedrijven, maar deze combi had ik nog nooit gedaan. Het bleek voor beide partijen een gouden greep, echt ontzettend leuk om te doen!