zaterdag 23 november 2013

Wat is "fotogeniek zijn"?

Toen ik onderstaande foto op Facebook plaatste met de opmerking dat sommige mensen fotogeniek zijn zonder het zelf in de gaten te hebben, kwam daar gelijk de volgende reactie op: “hoe zie je of iemand fotogeniek is? “. Tja, stof tot nadenken.


Ik vroeg mijn stagiaire om eens op internet te kijken wat hierover vermeld wordt. Wat je dan tegen komt zijn tips om beter op een foto te staan: “trek je wenkbrauwen iets op”. Of: Zorg dat je hoofd op gelijke hoogte is met de camera”. Maar voor mij heeft fotogeniek zijn hier niets mee te maken. Het gaat veel meer om iemands uitstraling. Zo vind ik ook onderstaande man erg fotogeniek! En hij trekt echt z'n wenkbrauwen niet op om beter op de foto te staan……


Maar hoe krijg je dan de juiste uitstraling op een foto? Dat heeft m.i. onder andere te maken met het contact tussen de fotograaf en de gefotografeerde. Vertrouwt degene die op de foto komt erop dat jij hem of haar goed op de foto zult zetten? M.a.w. voelt iemand zich zelfverzekerd? Niels, de man op de eerste foto, zie ik wekelijks tijdens een bijeenkomst voor ondernemers. We hebben een klik. Hij weet dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over de foto's die ik van hem maak. Hij kan zichzelf zijn. En dat werkt.

De tweede man kwam ik toevallig tegen op straat tijdens een praktijkles voor de Stapfoto vakgroep. Een van de vakgroepleden had als doel voor die ochtend “het fotograferen van 'markante koppen”. En dus vroeg ik deze man of hij gefotografeerd wilde worden. Dat vond hij prima. Vervolgens vertelde hij honderduit over Harderwijk, hij was helemaal op z'n gemak. En soms was hij even stil om te genieten van het moment. En dat zie je terug op de foto.

Conclusie: fotogeniek zijn heeft niets te maken met mooi zijn. En alles met uitstraling en zelfverzekerdheid.

Er zit nog een andere kant aan dit verhaal. Namelijk waarom we ons zelf eigenlijk nooit mooi op een foto vinden staan. Mensen herkennen zichzelf niet in wat ze zelf 's ochtends in de spiegel zien. En dat is nu juist het punt! Wij zien onszelf alleen in spiegelbeeld, anderen zien ons rechtstreeks. En als je een niet helemaal symmetrisch gezicht hebt (wat bijna niemand heeft) dan zit er dus verschil in hoe je jezelf ziet en hoe anderen je zien!

Daarom kun je dus ook NOOIT foto's van mensen te spiegelen! Wij als kijker zien diegene dan heel anders dan we hem of haar in werkelijkheid zien.

In dit filmpje vertelt fotograaf Robert Gonzalez hierover: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NUDxHB41dPQ

Als illustratie van hoe asymmetrisch we zijn, heb ik van een portret van mezelf een helft afgesneden, gespiegeld en er weer tegen aan geplakt. Dit is het resultaat. Tien kg aangekomen. Overtuigd?



2 opmerkingen:

  1. een heeeeeeeel interessante post!
    ik vind de mooiste portretten als de geportreteerde niet recht in de lens kijkt. die komen veeeeel natuurlijker over. voor mij bepaalt dat een deel van het 'fotogeniek' zijn.
    de perfecte symmetrie van het aangezicht doet wel vreemd aan hé naast het origineel.
    hartelijke groetjes, Hilde
    Altijd welkom op mijn blog: http://stapjesonderweg.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hilde, ik weet niet of het met wel of niet in de lens kijken te maken heeft. Soms wil ik juist graag oogcontact met degene op de foto. Als ik met hem of haar zaken ga doen bijvoorbeeld en dus op de website of op LinkedIn kijk. En dan kom ik toch ook wel fotogenieke mensen tegen....

      Verwijderen