zondag 13 juli 2014

Hoe haal je meer uit je website, oftewel een verhaal over webconversie

Stel je hebt een bedrijf en je hebt een website. Of je bent een fotograaf met een website. Hoe zorg je er dan voor dat mensen niet na 2 seconden je website weer verlaten?

Toegegeven, ook bij mij is de website steeds het ondergeschoven kindje, de klant gaat voor. Maar juist daarom werken we in deze rustiger zomerperiode des te harder aan het vernieuwen van de website! Bij het uitzoeken van de foto's, de opmaak van de pagina's en het schrijven van de teksten maak ik gebruik van mijn kennis en ervaring op het gebied van marketing en communicatie. Want het gaat natuurlijk om meer dan het laten zien van mooie plaatjes. Waar let ik dan zoal op?

De homepage (of de landingspagina) is bepalend. Je krijgt immers geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Ik zorg dat meteen duidelijk is waar de website over gaat en wat de bezoeker kan verwachten. Welk probleem los ik op? Waarvoor moeten mensen bij mij zijn? Een duidelijke headline, een duidelijk menu en opvallende navigatieknoppen dus (boven de vouw).

Ik zorg voor een plezierige, uitnodigende uitstraling. En gebruik daarvoor aantrekkelijke foto's. We kijken meestal liever naar een contrastrijke, scherpe en kleurrijke foto dan naar een onscherp flets beeld. Een beeld van slechte kwaliteit komt amateuristisch over en dat wordt geassocieerd met de kwaliteit van je product en/of dienst.

Zorg ervoor dat de foto's gericht zijn naar dat deel van de pagina dat jij belangrijk vindt! Als kijker volgen we de kijkrichting van degene die op de foto staat. Het laat zich raden wat er gebeurt als op de webpagina een portretfoto staat van iemand die de pagina uit kijkt.....


Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Met een foto blijft de boodschap beter hangen. Voor ons als fotografen vanzelfsprekend. Gebruik dus foto's op de homepage en zorg je ervoor dat de tekst zeer beknopt is. Is er toch wat meer tekst nodig?
  • Gebruik dan korte zinnen in een actieve stijl en kom snel ter zake.
  • Zorg voor voldoende regelafstand. Dat vergroot de leesbaarheid.
  • Noem het belangrijkste gelijk in de eerste zin. Anders dan bij de geschreven media nemen lezers niet de tijd om een inleiding te lezen.
  • Een alinea bevat liefst niet meer dan 3 zinnen. Lukt dat niet, werk dan met opsommingstekens.
  • Gebruik een goed leesbaar lettertype zoals Arial of Verdana! Het blijkt dat ons brein verschillende lettertypes op verschillende manieren verwerkt. We denken positiever over het beschreven onderwerp als de tekst makkelijk en snel te lezen is.
  • Zorg voor voldoende contrast tussen de tekst en de achtergrond. Dat leest een stuk prettiger.
  • Gebruik woorden die prikkelen: "gratis", "succes" en "korting" worden veel gebruikt, maar werken nog altijd.
  • Een referentie van een klant is het mooiste cadeautje wat je kunt krijgen. De klant kan veel beter vertellen wat de samenwerking heeft opgeleverd dan dat jij dat kunt. Een Facebook likebox met daarin de profielfoto's van degenen die je volgen helpt ook.
  • Laat de spellingscontrole nog even over de tekst gaan voordat je hem publiceert.
  • Laat op volgende pagina's het logo altijd naar de homepage linken. Mensen blijken eerder op het logo dan op de tekst "home" in de menubalk te klikken.
  • En last but not least: zorg ervoor dat je contactgegevens vanaf elke pagina goed vindbaar zijn!
Loop je homepage eens door met dit lijstje ernaast. En kijk eens waar je kansen gemist hebt. Natuurlijk is dit lijstje niet compleet, maar het geeft je wel een eerste aanzet om je homepage te verbeteren. En zo de bezoekers langer vast te houden. Hen er online van te overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn.

Een sneak preview van mijn nieuwe website zie je hieronder. Er is nog veel werk te verzetten, maar het begin is er!